Suomen elokuvaohjaajaliitto Selo ry edustaa maamme elokuvaohjaajien ammattikuntaa laajasti. Liki kaikki ammatissa toimivat elokuvaohjaajat ovat Selon jäseniä, Selo ottaa aktiivisesti kantaa elokuva-alan asioihin ja toimii alan kehittämisen eturintamassa.

Viime päivinä on raportoitu elokuva-alan sisällä tapahtuneista vallan väärinkäytöksistä, jotka ovat tulleet näkyviin erityisesti seksuaalisena häirintänä. Selo tuomitsee tällaisen käytöksen yksiselitteisesti ja haluaa muistuttaa, että elokuvateoksen ensisijaisena tekijänä ohjaajalla on suuri moraalinen vastuu siitä, miten hän käyttää valtaansa elokuvatuotannossa. Selo haluaa korostaa ohjaajien ammatillista etiikkaa ja tulee jatkossa kartoittamaan jäsenistönsä kokemuksia aiheesta. Järjestö on jo ryhtynyt omalta osaltaan toimiin viime päivinä esille nousseen tilanteen korjaamiseksi.

Selo on aktiivisesti mukana häirintäkeskustelun takia perustetussa työryhmässä, joka kehittää yhteistä eettistä koodistoa eri elokuva-alan toimijoiden kesken. Mukaan on myös pyydetty asiantuntija tasa-arvovaltuutetun toimistosta. Koodisto tulee ohjaamaan väärinkäytösten tunnistamisessa ja niiden käsittelemisessä. Selo pitää tärkeänä sitä, että pelisääntöjä kehitetään nimenomaan yhteistyössä koko alan kanssa, sillä kyseessä on kaikkien yhteinen asia.

Avoin, itseä ja toisia kunnioittava työkulttuuri on paras lähtökohta kaikelle yhteistyölle ja projektien onnistumiselle.

Helsingissä 25. lokakuuta 2017

Saara Saarela
puheenjohtaja

Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry pyrkii edistämään suomalaista elokuvakulttuuria ja toimimaan elokuvaohjaajien aseman vahvistamiseksi Suomessa. SELOn tavoitteena on ohjaajan oikeudellisen ja taloudellisen aseman vahvistaminen sekä elokuvaohjaajien ammattikunnan yleinen edunvalvonta.