Tiedote Kopioston av-jäsenjärjestöille

Älä hyväksy haitallisia sopimuskirjauksia äläkä peruuta järjestölle antamaasi Tekijänoikeussopimusta/Kopiosto-valvontavaltakirjaa!

Kopioston av-jäsenjärjestöille

Av-tuotantoyhtiöitä edustava Tuotos ry. on lähettänyt jäsenyrityksilleen 13.3. tiedotteen, jossa ohjeistetaan tuotantoyhtiöitä vaatimaan av-tekijöiltä oman jäsenjärjestönsä kautta Kopioston kollektiivihallinnointiin siirtämiä oikeuksia ja peruuttamaan jäsenjärjestölleen antamansa Tekijänoikeussopimuksen tai Kopiosto-valvontavaltakirjan.

Tämä on ennenkuulumaton toimenpide ja se kohdistuu suoraan av-tekijöiden oikeuksien kollektiivihallinnoinnin ytimeen. Toteutuessaan tämä operaatio johtaisi siihen, että av-tekijät eivät enää saisi korvauksia teostensa käytöstä Kopioston nykyisin hallinnoimilta käyttöalueilta, kuten opetuskäytöstä, yksityisestä kopioinnista ja televisio-ohjelmien verkkotallennuspalveluista.

Kopioston av-järjestöt SELO, Journalistiliitto, RTTL, Kirjailijaliitto, Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat, Näyttelijäliitto ja Teme pitivät Kopioston toimiston edustajien kanssa 16.3. asian johdosta kriisikokouksen. Kokouksessa päätettiin laatia av-tekijöille osoitettu tiedote tämän poikkeuksellisen tilanteen johdosta.

Liitteenä on tiedote, jonka toivomme teidän lähettävän mahdollisimman pikaisesti jäsenillenne.

LIITE: Tiedote 17.3.2017

Lisätietoja:

Valtteri Niiranen, valtteri.niiranen@kopiosto.fi, puh. 09 4315 2300

Sami Kokljuschkin, sami.kokljuschkin@kopiosto.fi,  puh 09 4315 2327

Huom! Ilmoittautumisaikaa Pidä kiinni lompakostasi –infotilaisuuteen on jatkettu. Ilmoittautuminen päättyy maanantaina 20.3. Linkki ilmoittautumiseen löytyy tiedotteesta.

ystävällisin terveisin

Valtteri Niiranen